25 d’abril: èxit o fracàs?

A falta d’obtenir els resultats definitius de participació a nivell municipal ens plantegem fer una primera anàlisi sobre les consultes per la independència que aquest cap de setmana han portat a 265.000 persones d’un total de 212 municipis a pronunciar-se sobre el futur de Catalunya.

Com be sabem, la participació ha estat del 20,2%, un punt per sota de les darreres consultes del 28 de febrer i 7 per sota de les del 13 de desembre. Els mitjans de comunicació de la corda espanyolista o bé regionalista s’han afanyat a remarcar que la participació havia disminuït un altre cop i que l’independentisme cada cop rep menys suports (vegis per exemple l’editorial i un article de El Periódico). És evident que en el sentit més estricte del terme la participació ha disminuït. Ara bé, és important que al moment d’analitzar els resultats de les consultes tinguem en compte tres factors.

1. La independència, principal força de Catalunya

A hores d’ara en els municipis on s’han celebrat les consultes, els vots favorables a la independència ja arriben als 450.000. Això ja és més que el total de vots que ha tret qualsevol dels partits polítics de Catalunya en els municipis on s’ha presentat. Si prenem en consideració totes les diferents tandes de consultes que s’han celebrat i en mirem el seu nombre de vots afirmatius i el nombre de vots als partits polítics en les darreres eleccions al Parlament, CiU rebé 400.000 vots (50.000 per sota dels 450.000 que ja han rebut les consultes). Molt més lluny però queda el partit que més guerriller s’ha mostrat avui amb les consultes: el PSC,  amb tan sols 250.000 vots.

Si ens fixem només en les consultes d’avui, els vots afirmatius hauran estat probablement al voltant dels 240.000. CiU, per aquests municipis en rebé poc més de 200.000, i el PSC 143.000.

2. Participació baixa?

El partit que governa actualment a Catalunya va ser votat l’any 2006 per una mica menys de 800.000 persones, d’un cens electoral de 5.300.000 persones, la qual cosa representa el 15% del total. El principal partit del parlament, tan sols va rebre el 17,6% del total dels sufragis. Aquí a més a més s’ha de tenir en compte que en les consultes d’ahir hi podien votar determinats estrats de la població que tradicionalment s’han mostrat menys actius políticament com són els immigrants i els joves d’entre 16 i 18 anys.

3. Disminució de la participació?

Tal com explicàvem en la darrera entrada del bloc i a Vilaweb, la composició sociopolítica dels municipis que han celebrat aquesta tanda de consultes era més complicada que la que s’havia donat fins ara. Dos factors que s’han mostrat com a altament influenciables en l’explicació de la participació de les consultes han estat la mida del municipi (com més gros, menys participació) i el percentatge de vot a ERC, CiU i en menor mesura a ICV. Em ambdós casos en les consultes d’ahir aquestes variables prenien valors desfavorables a la participació.

Després de dur a terme un anàlisi estadístic, les característiques dels municipis que decidien aquest 25 d’abril auguraven que en cas que els patrons de comportament de les dues anteriors tandes es complissin, la participació quedaria una mica per sota del 17%. Això sortosament no s’ha complert, ja que la participació ha quedat pràcticament 3 punts per sobre del previst.

Com podem esperar aquest diferencial de participació entre el que s’esperava i el que s’ha obtingut? doncs tenint present que els mitjans de comunicació han fet igualment per aquesta tanda el buit informatiu, gran part de la variança en la participació esperada i obtinguda ha de venir explicada per la qualitat de la publicitació de les consultes. Un anàlisi posterior haurà de confirmar aquesta hipòtesi, però sembla bastant clar que les plataformes que han celebrat una consulta aquest diumenge han treballat molt i ho han fet molt bé, probablement fins i tot coneixent els errors que s’havien comès en les darreres tandes.

I és especialment en els municipis més grossos on hi ha hagut la diferència: a Girona, on s’ha registrat una participació 6 punts i mig per sobre del que s’esperava (21,4% contra 14,9%); a Reus, 7 punts per sobre (14,4% contra 8,1% previst); Olot, 7,5 per sobre (26,5% contra 19%); Granollers 5,4 punts per sobre (17% contra 11,6% previst) o Manresa i Igualada, ambdues tres punts per sobre.

Les consultes d’aquest diumenge doncs frenen el gran temor que hi havia entre amplis sectors del sobiranisme d’obtenir una altra disminució de la participació, i demostren encara la validesa d’aquests processos. La batalla de les grans ciutats, fins ara bastant inèdita, s’ha superat amb nota, posant de manifest que la feina ben feta té les seves recompenses. Podem concloure, sense cap mena de remordiment, que aquest diumenge els catalans i la democràcia han tingut un gran èxit!

21 Responses to “25 d’abril: èxit o fracàs?”


  1. 1 L'home del saac Abril 26, 2010 a les 1:10 pm

    Al final, a Riudoms la participació ha estat del 30,74%, uns dos punts i escaig més del que vau preveure. Veient la bona feina que van fer els organitzadors, esperava que fos una mica més superior encara.

  2. 2 marcguinjoan Abril 26, 2010 a les 8:28 pm

    L’home del sac, jo la veritat és que considero que és una molt bona participació. Cal tenir en compte que les estimacions que feien els donaven un 28%, i amb aquestes s’estava assumint un nivell de publicitació de la consulta estàndard. Els tres punts per sobre probablement es poden explicar per la millor qualitat de la publicitació en comparació a la resta de municipis. Coneixent com de conservador és el poble els considero uns molt bons resultats

  3. 3 L'home del sac Abril 26, 2010 a les 9:09 pm

    Marc, això de conservador, depèn del que entenguis per conservador… Si ho dius perquè és un feu clar de CiU… ser conservador tampoc no té res a veure amb voler o no la independència. És un poble, amb tots els seus avantatges i inconvenients, i encara que s’ha fet gran i ha vingut gent de fora, la gent del poble de tota la vida continua sent de poble (però que jo sostinc que van ser aquests els que van anar a votar, perquè en un poble on cada cop hi ha més gent que no conec, al col·legi els coneixia tots).

  4. 4 Joan de Sabadell Abril 27, 2010 a les 7:45 am

    He anat seguint amb molt d’interés les anàlisis de les diferents jornades de la Consulta. Sóc membre de la PAS (la Plataforma sabadellenca); per disposar de més temps per fer arribar el missatge a tota la ciutat vam ajornar la Consulta: des del 25A al 30 de maig. En aquesta data ens jugarem els quartos nosaltres sols: així la demografia de Sabadell no perjudicarà percentualment al conjunt d’altres poblacions que puguessin anar al mateix dia.

    D’acord amb les variables que analitzeu, quins serien els valors “esperats” per a Sabadell? I per a Mataró i les ciutats del 20J?

    Felicitats per la bona feina feta! Salut i Consulta!

    • 5 tonirodon Abril 27, 2010 a les 8:22 am

      Joan,

      Gràcies pel seguiment. Encara estem recollint dades i tractant-les. Quan les tinguem, farem una predicció de participació, per Sabadell i per la resta de ciutats (com Mataró) que celebren consulta més endavant.

      Ànims!

  5. 6 Crítica interna Abril 27, 2010 a les 1:38 pm

    En realitat la participació ha estat del 17%, no ens enganyem

    Jo que sóc partidari de la independència i he col·laborat les consultes, trobo que s’ha fet molt malament d’intentar dissimular el resultat real retardant-lo així, no és seriós. Les declaraciosn triomfalistes en excés tampoc ajuden, i menys si serveixen per tapar-se els propis ulls.

    També penso que és un resultat insuficient, a cada ronda perdem força, i si bé hem d’animar a la gent i combatre la minimització i intents de desacreditació dels mitjans i forces unionistes, amagar la realitat i no reconèixer les mancances (en bona part atribuibles a la incompetència de la ‘coordinadora de consultes’ i altres dives) només ens debilita

    Un 17% és una xifra de mobiliztació a tenir en compte, però no pot consicionar i marcar l’agenda política com ho fariem amb números d’entre 30 i 40%

    per altra banda l’actuació dels partits (ERC, CiU i Carreteros) ha estat molt lamentable utilitzant les consultes per fer-se la foto gairebé obscenament, llegint-les en clau de les autonòmiques, i alguns dels caps visibles de la moguda també s’han desacreditat amb moviments estranys i partidistes, el resultat és que molta gent que al principi ho veia bé, encara que no pretanyés a l’espai independentista convençut que ara es mobilitza, ara se n’ha allunyat per aquesta sensació que es dóna de fer bullir l’olla preelectoral. Això és el que diferencia resultats de 40% de resultats per sota del 20%, en localitats objectivament simialrs.

    Tot això no és pas culpa dels milers de voluntaris, sinó de la incapacitat i oportunisme d’alguns incompetents o aficionats al vol gallinaci.

    Si tot això només ha estat un foc d’encenalls per a preparar un retorn del neopujolisme, haurà estat una immensa estafa, a tots els que hi hem participat i al poble català. I acabarà suposant un nefast precedent que llastarà qualsevol iniciativa de cara al futur.

    • 7 Sílvia Abril 27, 2010 a les 2:57 pm

      Realment no ha estat un èxit absolut. És un èxit relatiu en tant que 1)la predicció esperada a molts municipi era menor que la que es va aconseguir a la realitat, i 2)en relació a què la participació en d’altres eleccions ‘vinculants’ tampoc és tant alta. Però clar, aquesta participació només fa que reafirmar allò que les enquestes ja pronostiquen: que hi ha un 20% d’independentistes. Tot i que, aquests moviments necessiten de la il·lusió per sobreviure. Suposo que és l’hora d’encetar el debat que exposva en Guinjoan: Calen les consultes? Haver fet les consultes pel moviment associatiu és positiu, però s’ha de valorar el cost que produeixen per mostrar una cosa que és esperable. El tema dels partits és un altre tema a abordar.

      • 8 marcguinjoan Abril 27, 2010 a les 3:10 pm

        Sí, però recordem: la independència és la primera força en els municipis on s’ha celebrat la consulta eh… i el PSC està governant Catalunya amb només el 14,96% dels vots, i tan sols 700.000 sufragis. I això amb una consulta no institucional!!! què més volem?

        I Sílvia, que voti el 20% no vol dir que hi hagi un 20% d’independentistes. Hi ha molta gent que simplement no se n’ha adonat que es fan les consultes, però que en l’eventual cas d’un referèndum legal, anirien a votar, i dirien que sí!

        Ara bé, el debat de “fins quan” em sembla que és necessari..

      • 9 Sílvia Abril 27, 2010 a les 3:49 pm

        Deia que hi ha un 20% d’independentistes en base a les enquestes que realitza el CEO, no en base als referèndums.

      • 10 no sé si és exacte Abril 29, 2010 a les 12:06 pm

        L’indepednentisme té molts suports, sí, ho intuïem però ara també s’ha vist, d’acord

        Però jo crec que hem perdut l’oportunitat de demostrar no només que hi ha aquest 15-20% de convençuts, sinó una quasi majoria o majoria social que podria votar ‘sí’, com hauria pogut passar si s’hagués fet més bé.

        Només un però al comentari del marcguinjoan
        Ara el PSC té el 15%, però el govern és de tres partits, i entre els tres sumen més vots que les altres opcions, i que aquestes consultes, ens agradi o no

        Està bé dir-los que ells com a partit tenen menys vots al Principat que el que projectem d’aquestes consultes (en les elecciosn autonòmiques, no en les municipals o generals on treuen bastant més), però no és cert que governin amb menys vots

    • 11 marcguinjoan Abril 29, 2010 a les 2:26 pm

      “No sé si és exacte”, és evident. Com també ho és que aquests municipis no són una mostra aleatòria sinó completament seleccionada on el nacionalisme hi té molta força. I com també ho és que en les eleccions hi ha més de dues opcions possibles, mentre que en les consultes has de posicionar-te entre el sí i el no.
      Cert. Això però no treu gens de mèrit a les consultes!

  6. 12 Crítica interna Abril 27, 2010 a les 1:43 pm

    Ep, ara llegint el vostre blog he vist que sou de tendència més aviat convergent regional.

    Res doncs, m’he equivocat de lloc.

    Seguiu amb les brillants anàlisis aquestes, i disculpeu la intromissió

    • 13 tonirodon Abril 27, 2010 a les 2:02 pm

      Crítica interna,

      Aquest bloc no té cap tendència “convergent regional”, ni “federalista socialista”, ni “unionista centralitzadora”, ni res. Només intentem analitzar la realitat des d’un punt de vista de la ciència política.

      Aquest bloc no té cap pretensió de canviar la realitat, sinó d’interpretar-la.

  7. 14 marcguinjoan Abril 27, 2010 a les 2:55 pm

    En tant que autor del post, respondré per passos:

    1. SÍ que disposem de dades de previsió de participació. De fet les tenim per tots els pobles de Catalunya. Es tracta simplement de fer córrer un model explicatiu dels resultats que s’han donat fins ara i fer-ne una previsió. Tenint present que encara queden uns quants dies per les consultes del 20 de juny, tornarem a tirar el model incloent-hi les dades d’aquesta nova onada i ho farem public, no pateixis.

    2. Crítica interna: totalment d’acord amb el que comentes. Les dades de participació han estat del 17,39%, més baixes del que s’havia apuntat inicialment. Em sembla molt malament que s’hagin amagat. Igualment, un percentatge de vot del 17,39% tampoc no està malament, tenint present un parell de coses. Primer, la participació esperada que vam predir en Jordi Muñoz i jo en un article a Vilaweb era del 16,78%, de manera que ha quedat superada. I segon, tal com apunto en l’article la independència és la primera força en nombre absolut de vots en aquests municipis.

    No voldria tancar però aquest comentari sense fer esment d’una cosa que m’ha tocat bastant el crostó. Comentes que “sou de tendència més aviat convergent regional”. En Toni, company de bloc t’apunta que intentem analitzar la realitat des d’un punt de vista politològic. Afegiria jo: aquest bloc no vol tenir una tendència, però pels temes que comentem la majoria de la gent estaria d’acord en afirmar que tenim una tendència marcadament sobiranista. Sisplau, t’agrairia que et donessis un volt pel bloc i que poguessis comprovar de primera mà quines són les nostres postures. Està clar que aquests dies tenim moltes visites de persones que venen a parar aquí per primera vegada,com interpreto que pot ser el cas. Agraïm enormement els comentaris perquè no poden fer més que enriquir-nos, però també agraïm que aquests siguin raonats.

    No voldria acabar sense parlar, breument, de mi personalment. Els qui em coneixen saben perfectament que és una aberració titllar-me de “convergent” i de “regionalista”. Et convido a que busquis una mica pels articles que he anat escrivint i que te’n facis una idea. És més, si vols pots googlejar-me, a veure què trobes..
    Ah! i tu creus que si fos regionalista estaria dedicant tantes hores a la meva vida a fer això per simple amor a l’art? creus que realitzar l’article que tenim publicat a la revista EINES es fa amb un moment? o que enquestar a totes les comissions organitzadores es fa sol? en els darrers temps he “perdut” moltíssimes hores amb aquestes consultes com perquè ara se m’acusi de regionalista.

    Lamento el to amb el que he acabat però hi ha coses i situacions que m’encenen una mica…

    Salutacions!

  8. 15 Manuel Abril 28, 2010 a les 7:20 am

    Ja he escrit diverses vegades sobre aquest tema (la darrera, dilluns) i penso que no cal menystenir la mobilització aconseguida tot i que no estic a favor de la independència.

    Ara bé, no crec que els vots afirmatius puguin comparar-se amb els vots que treuen els partis (la consulta és si-no-abstenció i en unes eleccions les alternatives són moltes, el que crea més dispersió) ni crec que fer comparatives amb els vots als partits quan les consultes no han tingut lloc encara a tot Catalunya (i sí a les zones en principi més favorables al sí) tingui molt de significat.

    De moment, la independència té els seguidors que té, per moltes voltes que li donem als resultats i moltes comparacions que fem. Hi ha molta gent que no ha volgut participar en les consultes. Alguns segur que no participen mai en res, són els passotes, però en d’altres casos la no participació té un sentit concret. Tampoc crec que se’ls pugui menystenir.

    Salutacions,

  9. 16 aubachs Abril 28, 2010 a les 8:07 am

    Faig un comentari en aquest bloc regionalista…;) Seriosament, penso que com a aquell anunci de la coca-cola , analitzar la realitat des de la ciència política és pel federalista i pel regionalista, per l’independendentista i per l’unionista. De vegades això sembla generar una certa ‘incomprensió’ -si aquesta és la paraula exacta- perquè pot ‘semblar’ que l’autor del bloc tingui unes certes posicions polítiques que després acaben sent -o semblant- incoherents amb les seves conclusions. Però com bé deia en Toni la intenció és analitzar la realitat, no canviar-la (des del punt de vista de la ciència política). Altra cosa és l’ús polític que se’n faci del coneixement (polític en el bon sentit). Penso que l’esforç que feu és honest i cal felicitar-se per l’intent en aquests termes (i va, m’incloc en la felicitació que jo també ho intento…).

    Respecte a l’èxit o fracàs de les consultes, penso que és qüestió d’on se situen les expectatives: si esperàvem una participació massiva els resultats són un fracàs, però no era raonable esperar això, i de fet no crec que ningú racionalment ho esperés, però en canvi moltes de les reflexions posteriors semblen partir d’aquest supòsit. Si sitúem les expectatives en altres termes, es pot parlar d’un èxit en termes generals, però sempre és una valoració en funció de determinats criteris, i depenent d’aquests canviarà la valoració.

    La línia que apunta la Sílvia és molt interessant, i afegiria un matís en la línia del Marc. És curiós que la participació se situï en una xifra similar al % de favorables a la independència que surt a les dades CEO. Cal tenir en compte però que la pregunta CEO és en realitat una escala d’autogovern. En aquest sentit, una proporció elevada de la gent que participa a les consultes podria formar part d’aquest grup mobilitzat, que opta per l’estat independent en l’escala CEO. La feliç coincidència de la xifra és potser casual -no ho sabem- però penso que la hipòtesi és plausible. En tot cas, podem plantejar que (a) és un grup socialment rellevant (si considerem el cens electoral ens situaríem al voltant d’aquest ‘20%’) i (b) altament mobilitzat (com per anar a una consulta popular, diguem-ne). En aquest sentit es pot dir que aquesta xifra no és ni de bon tros el ‘sostre’ de l’independentisme, sinó que de fet és el ‘terra’. Això es veu refermat quan analitzem les dades en què es pregunta sobre referèndum i no sobre 4 opcions d’autogovern, i que ens dibuixa una forquilla més alta, que ens situaria en un ventall es podria situar a partir del 35% del cens, més variable i qüestionable en funció de totes les prevencions que hem de tenir amb enquestes i amb preguntes sobre hipotètics comportaments davant hipotètics esdeveniments.

    apa, salutacions

    • 17 tonirodon Abril 28, 2010 a les 8:29 am

      Aubachs,

      Anava a contestar, però veient com i què has dit, ja no val la pena.

    • 18 S'ilvia Abril 28, 2010 a les 10:30 am

      Aubachs, Crec que en un principi s’esperava que votessin favorablement a les consultes aquells que al CEO escollien l’opci’o {estat federal i estat independent}. ‘Es a dir aquells que realment estan concven\uts i aquells que volen que s-obri una via de negociaci’o {els instrumentals}. El resultat deu ser els movilitzats de les dues categories del CEO…{perdoneu per”o s’oc a un ordinador que no t’e accents}.

      • 19 aubachs Abril 29, 2010 a les 8:58 am

        toni, molt amable i elegant, com sempre. gràcies.

        sílvia, continuo pensant que no crec que ningú racionalment pogués plantejar-se això; de ser així la participació s’hauria d’haver situat per sobre del 50%, i en tot cas caldria ‘restar’ els qui manifesten un interès alt en política (o algun altre indicador de mobilització). La distinció que fas entre instrumental/convençuts potser tindria efectes en un referèndum real, línia interessant de pensar-hi.

        salutacions


  1. 1 Com va el procés: Terricabras, El Pati Descobert, i Xavier Mir. « Amer decideix Retroenllaç en Abril 27, 2010 a les 12:56 am
  2. 2 (…) aquest diumenge els catalans i la democràcia han tingut un gran èxit! « Amer decideix Retroenllaç en Abril 28, 2010 a les 1:30 am

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




La sentència

"La independència permetria als catalans estalviar-se el psiquiatre i ser feliços".

Jaume Cabré.

El nostre Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Vull subscriure’m

Uneix-te al nostre grup del facebook

Entrades més vistes

Creative Commons License
El Pati Descobert està subjecte a una llicència de Reconeixement-No comercial-Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons

web counter

%d bloggers like this: