El mapa ideològic europeu

L’edició d’enguany de l’Enquesta Social Europea (web) inclou una submostra significativa per Catalunya (es van presentar el passat 16 de març). Aquest fet fa que puguem comparar els resultats de Catalunya amb la de la resta de països. Mentre xafardejo amb les preguntes que s’hi inclouen, no he pogut evitar de calcular unes mitjanes ideològiques i presentar-ne els resultats (0 extrema esquera i 10 extrema dreta). El País Basc i Catalunya són els països que mostren una mitjana més d’esquerres.

Anuncis

13 Responses to “El mapa ideològic europeu”


  1. 1 Sílvia Març 31, 2010 a les 10:49 pm

    Wiebke diria: Però a tots els països l’eix ideològic significa el mateix? Segons els resultats que està obtenint tot sembla indicar que sí. Així que, podent comparar els resultats, sembla estrany que a països on han governat partits de centra-dreta durant diversos anys, tinguin les mitjanes més baixes. Deu ser que hi ha moltes posicions extremes en un cas i molta posició centrípetea en l’altre :). En tot cas, tens un llarg centre per poder estudiar, Toni!

  2. 2 Sílvia Març 31, 2010 a les 11:01 pm

    Pensant-ho bé…hi ha un cert decalatge entre la ideologia individual i la del partit què es vota. A més, hi ha molt abstencionita positiu (concepte extret de la Constitució Catalana elaborada per RCat)

  3. 3 Ariadna Abril 1, 2010 a les 11:29 am

    Bé, en realitat País Basc té una mitjana més d’esquerres que tots els altres i Catalunya i Andalusia el segueixen. El redactat és confús.

  4. 4 marcguinjoan Abril 1, 2010 a les 12:29 pm

    Home, caldria tenir en compte també que ser d’esquerres als països nòrdics no és el mateix que ser-ho en els països del sud d’Europa, on l’estat del benestar està molt menys desenvolupat. De fet, probablement qualsevol partit de centre-dreta del nord d’Europa estaria d’acord amb el programa mateix del PSOE per exemple.
    La comparació, per anar bé, s’hauria de fer partint de mateixos nivell d’estat de benestar, però ja sabem que això ara mateix és un contrafàctic impossible de realitzar…

  5. 5 Sílvia Abril 1, 2010 a les 2:22 pm

    Potser no ho he entès bé, però no m’acabo de creure el teu argument. Accepto que al nord d’Europa l’eix ideològic estigui més escorat a l’esquerra, però davant la pregunta d’un qüestionari els ciutadans s’ubicaran en relació al seu país, no en termes absoluts.

    • 6 marcguinjoan Abril 1, 2010 a les 3:25 pm

      Sí clar, i per això quan una persona se situa al 5 als països nòrdics té en ment una idea d’estat de benestar corresponent probablement a una persona que s’ubica al 3 a l’estat espanyol.

  6. 7 Sílvia Abril 1, 2010 a les 3:46 pm

    Segurament sí, però els que es posicionin més a l’esquerra encara tindran en ment altres combinacions d’EdB més progressistes. Per això es diu que són més avançats, o és que hi ha un límit ( parlant dins de la socialdemocràcia, es clar)? En tot cas, millor ho deixem aquí. Parlant en base a suposicions no treurem l’aigua clara.

  7. 8 Marc Sanjaume Abril 2, 2010 a les 3:18 am

    Bé Toni, en tot cas em sembla prou interessant la troballa. Sempre busquem tres peus al gat. Com diu l’acudit: suposant una vaca esfèrica…

  8. 9 Roser Rifà Abril 2, 2010 a les 8:04 am

    El tema aquest de la percepció sobre l’Estat de Benestar va ser exposat durant la jornada de presentació dels resultats de l’ESS, a la qual vaig assistir.

    D’acord amb els resultats, sembla que que queda confirmat que els diferents models d’EdB europeus es tradueixen en distints nivells de valoració i percepció que la ciutadania europea té dels mateixos. Aquest tema es vincula amb la necessitat de promoure l’interès per la política i la reducció dels nivells de desafecció política, desafecció de la qual Catalunya no s’escapa pas.

  9. 10 Toni Rodon Abril 2, 2010 a les 9:00 am

    Salut!

    Carai! Vaig fer aquest article (?) quan estava potinejant les dades de l’ESS i em pensava que no tindria cap comentari… 😛

    Ariadna, el redactat és confús? Bé, jo només dic que sembla que la mitjana al PB i a Catalunya és més baixa, per tant, són “més d’esquerres”.

    El debat sobre l’eix ideològic és llarg, un xic filosòfic, però molt interessant. En general, hi ha vàries preguntes:

    – Es poden comparar les etiquetes ideolòogiques entre països? Al llarg del temps? O, com algú està estudiant a la UPF, entre les mateixes persones significa el mateix?

    En general (per fer-ho curt) hi ha dues postures: a) l’essencialista. Diu que ser d’esquerres o de dretes té significat per si mateix fruit de les reminiscències històriques de cada una de les posicions ideològiques (llegiu Bobbio, per exemple). 2) la instrumental. Diu que cadascú omple de significat l’etiqueta segons la seva pròpia opinió. Les etiquetes esquerra-dreta serien una mena de contenidr semàntic.

    Tot i això, el que em fascina és la capacitat de l’eix de subsumir diferents realitats i d’esdevenir un predictor tant potent del comportament electoral o de diferents dimensions actitudinals.

    Seguim….

    Pd/ Records des de Madrid. Avui a la tarda: Lisboa!

  10. 11 Carlos Abril 2, 2010 a les 5:00 pm

    Sílvia, al teu primer comentari dius que és estrany que països on ha governat el centre-dreta tinguin mitjanes molt baixes. Apart de tot el que comenteu sobre abstencionisme, identificació ideologia-partit i tota la resta… potser també hauriem de tenir en compte el disseny del sistema electoral que pot primar més, per exemple, zones rurals més conservadores.

  11. 13 Miquel Abril 5, 2010 a les 2:20 pm

    A Catalunya no sabrem com som de debò fins que no gaudim d’un estat propi. Fer ara aquestes enquestes i comparar-nos amb altres és eixorc.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




La sentència

"La independència permetria als catalans estalviar-se el psiquiatre i ser feliços".

Jaume Cabré.

El nostre Twitter

Vull subscriure’m

Uneix-te al nostre grup del facebook

Entrades més vistes

Creative Commons License
El Pati Descobert està subjecte a una llicència de Reconeixement-No comercial-Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons

web counter

%d bloggers like this: