Primeres dades sobre com expliquem la participació del 28F

Ja ens permetran els exigents lectors del Pati Descobert que, pocs minuts després de la publicació dels resultats oficials sobre les consultes del 28 de febrer a Catalunya, presentem només uns molt bàsics i primaris resultats d’anàlisi sobre la participació. Aquesta, ja ho sabem tots, ha estat del 21,5%; no ens correspon a nosaltres ni per altra banda és el nostre interès fer un judici sobre si aquesta és l’adequada o no.

Tal i com ja vam fer amb la consulta del 13D, analitzem en primer lloc com ha afectat la mida del municipi en la participació. Per a fer això comencem simplement en buscar la correlació entre la participació i el logaritme natural de la població (aquesta transformació, tal com ja hem explicat altres vegades, és habitual en els estudis que inclouen la variable població).

Els resultats parlen per si mateixos: per les consultes d’aquest 28F, s’observa una molt forta correlació de -0,74 entre ambdues variables; per les consultes del 13D aquesta va ser de -0,65. Això vol dir que en aquest cas, la mida del municipi ha estat més determinant de la participació (malgrat que, evidentment al ser un estudi molt primari, falti incloure moltes altres variables de control per poder confirmar al 100% aquest extrem).

Vegem els gràfics de dispersió entre el logartime de la població i la participació.

Pel 28F:

Pel 13D:

A simple vista costa bastant de distingir en els gràfics entre els resultats obtinguts en cada data, de manera que en següent gràfic presentem els resultats agragats. En taronja els resultats del 28F, en blau els del 13D:

Si ens fixem detingudament en la línia de tendència de cadascun dels dies, la del 13D està lleugerament per sobre de la del 28F, en especial per a valors baixos en el logaritme de la població. Què vol dir això? doncs que els municipis més petits van votar més a les consultes del 13D que en les d’aquest 28F.

Si intentem traduir aquestes primeres impressions a una anàlisi estadística explicativa molt simple de la participació en les consultes del 13D i del 28F, veiem com només a través de les dades de població i de si la consulta se celebrava el 13D o el 28F, podem explicar el 46,7% de la variabilitat de la participació.

Amb aquestes dades, podem veure que en municipis idèntics en població, el simple fet d’haver-se celebrat la consulta el 28F ha suposat una baixada de 4,7 punts percentuals en la participació.

No cal dir que aquest es tracta d’una anàlisi molt primària i que caldrà incloure en el model explicatiu les variables que en el seu moment ja vam emprar per estudiar la participació de les consultes del 13D. De moment però ja tenim una mica de teca per anar tirant….

Anuncis

27 Responses to “Primeres dades sobre com expliquem la participació del 28F”


  1. 1 Roger febrer 28, 2010 a les 11:42 pm

    Doncs encara que sigui un estudi senzill, s’agraeix la rapidesa de la seva publicació, tan sols unes hores més tard de tancar les urnes. Fa temps que us segueixo, és força interessant la tasca que porteu a terme al pati descobert.

  2. 2 Lídia Març 1, 2010 a les 12:20 am

    ostra marc!! moltes gràcies per aquest apunt fent ràpidament després de veure les dades! vagi bé!

  3. 3 Marc Sanjaume Març 1, 2010 a les 12:52 am

    Marc, tires regressions de manera instàntania 😛 Fins a quin punt et sembla que l’explicació de les consultes d’avui segueix el patró explicatiu del 13D? (el que vau publicar amb en Jordi Muñoz a l’article de la revista Eines).

    A mi em sembla que aquesta primera regressió de la població dóna a entendre que segueix un patró semblant. Tot i així hi ha variacions que estaria bé comentar: és la segona onada de consultes, la “ressaca” del 13D ha tingut efectes organitzatius, desapareix el factor Osona, l'”ambient mediàtic” potser ha baixat, la mostra de pobles pot ser diferent…

    Tot plegat és interessant de cara a la tercera onada del 23 d’abril i les eleccions de la tardor.

    Salutacions

    • 4 tonirodon Març 1, 2010 a les 7:34 am

      La “politoxicomania” arriba a cotes importants. Obrir l’Stata més tard de les 11 de la nit no té paraules! 😛

      Estic d’acord amb el que diu el ‘quebecois’ d’en Marc. Jo afegiria que estic intrigat de veure com correlaciona amb el % de vot a ERC i a CiU. Ho dic perquè em dóna la sensació que no tot l’electorat d’aquests dos partits (sobretot el segon) s’ha mobilitzat.

  4. 5 marcguinjoan Març 1, 2010 a les 7:52 am

    Hola,

    Marc, crec que està bastant clar que aquestes consultes han seguit un patró molt semblant a les del passat 13 de desembre. De fet, estic molt interessat en introduir totes les mateixes variables que les que posem a la revista EINES, per acabar testant l’efecte de la variable “13d o 28f”. Hi ha dos factors que em fan pensar que aquesta pot tenir un coeficient bastant baix i que per tant, podríem rebutjar la hipòtesi del'”efecte cicle”. Aquestes dues són:
    – en els municipis on s’ha celebrat la consulta hi ha un % de vots menor de CiU i d’ERC. Aquests eren els princicpals votants; si disminueixen, el vot esperat també ho fa.
    – sospito que més ajuntaments han celebrat la consulta malgrat que l’ajuntament no els ha donat suport.

    Ambdues hipòtesis estan evidentment per testar. En tot cas, ja us puc dir que l’enquesta a les comissions ha començat, i que en una nit ja tenim el 10% de respostes! 😀

  5. 6 albert Març 1, 2010 a les 7:57 am

    Seria interessant estudiar el grau de comunicació de les consultes als mitjans. Crec que és un element clau per explicar aquestes variacions.

    Així mateix, el fet de disposar de suport institucional o no

  6. 8 Xavier Març 1, 2010 a les 10:11 am

    Per què la participació a l’eix d’abcisses? No seria més natural haver-ho fet al revés?

  7. 9 marcguinjoan Març 1, 2010 a les 10:17 am

    Xavier, correcte, seria més natural haver posat a l’eix de les absisses el logaritme de la població, en tant que variable independent, i a les ordenades la variable dependent. Les presses del moment ens van portar a cometre aquest error.

    Albert, està clar que el ressò mediàtic ha sigut menor; tot i això, serà molt interessant de veure quina part de la menor participació s’explica pel percentatge de vots de CiU+ERC menor i pel no suport del consistori, i quina part queda “inexplicada”, i per tant es pot atribuir a la menor mobilització que han suscitat aquestes consultes i el menor ressò mediàtic.

  8. 10 Sílvia Març 1, 2010 a les 1:02 pm

    Hola!

    Lògicament la decisió de fer la consulta el 28 de febrer no és aleatori, sinó que ve donada per moltes implicacions. No he fet cap mena d’anàlisi quantitatiu, però crec que és d’esperar que aquests municipis decidicin fer-ho el 28-f tinguessin una sèrie de caracterítiques com: l’orientació política del seu electorat no fos tan nacionalista, el nivell d’associacionisme fos menor…la motivació estigués condicionada per anteriors esdeveniments. Però suposo que això ja ho faràs posteriorment. De tota manera, no crec que la tendència sigui gaire diferent a la del 13d, serà igual però menys forta.
    En tot cas, aquesta tongada crec que serà la vall entre els els pics ( si el 13d considerem pic) pel ressò mediàtic, la grandària dels municipis i la gent implicada…que faran tenir una altra aura.

  9. 11 marcsanjaume Març 1, 2010 a les 4:51 pm

    Hola, a mi em sembla que això que diu l’Albert de mirar l’impacte informatiu és clau. El problema que hi veig és la dificultat d’operacionalització. Com es pot mirar? Per minuts de televisió, pàgines de diari, volum de línies?

    No ho sé, penso que malgrat els estudis quantitatius queda un marge d’anàlisi una mica més qualitatiu (per explicar i comprendre). La clau és la complementació de tècniques. La triangulació de King, Keohane & Verba jijiji. No em feu cas que avui estic una mica quebecós.

    Saludus.

    • 12 tonirodon Març 1, 2010 a les 6:43 pm

      Alerta! Triangulation és de Denzin (1978). No de King, Keohane i Verba! 😛 Per cert, fa poc buscava informació sobre la triangulació. Es veu que un dels referents és el llibre “The Development of Capitalism in Russia” de…Lenin!!! Brutal!

      • 13 Sílvia Març 1, 2010 a les 7:14 pm

        Home,per estudiar la influència dels mitjans de comunicació a la política cal fer una feina dura. És important l’agenda setting, però també el framing i el priming… d’això sempre m’enrecordaré…

  10. 14 L'home del sac Març 1, 2010 a les 8:09 pm

    Hola, vaig fer econometria a la uni, però la tinc totalment rovellada.
    Una qüestió. Si a partir d’aquesta regressió vull calcular la participació que hi haurà al meu poble quan es faci la consulta, com ho he de fer. Entenc que (només tenint en compte la variable població) això respon a una fòrmula: y=a+bx
    on y és la participació, x és el logaritme de la població i b és -0,74. Però ‘a’ què seria?

  11. 15 marcguinjoan Març 1, 2010 a les 11:26 pm

    Home del sac,

    un model molt simple per calcular ràpidament la participació és aquest:

    y = 37,85 -5,16*logcens

    Ara bé, en la línia de motivació que porto darrerament, he arreglat un excel que tenia preparat ja des de feia un temps per calcular la participació al meu poble, i el penjo perquè tothom en pugui fer ús. Cal introduir les variables que se us demana; he posat dos models, un explica el 72% de la variabilitat de la participació mentre que el segon n’explica el 84%. Atenció però: això és pel 13D, de manera que és possible que els resultats estiguin inflats!!!!

    El document està penjat a: http://dcpis.upf.edu/~marc-guinjoan/elpatidescobert/previsions.xlsx

    Espero que l’entenguis perfectament, sinó digues-m’ho que intentaré fer-lo més intuïtiu!

  12. 16 marcsanjaume Març 2, 2010 a les 3:58 am

    Voilà,

    em trec el barret Marc. De gran vull fer un paper amb tu.

    À toute l’heure.

    • 17 marcguinjoan Març 2, 2010 a les 7:50 am

      ep! parlem-ne (la caixa)! hehehe

      Marc, tinc la sensació però que aquest model dóna resultats massa elevats, fins i tot per les consultes del 13D, on es van obtenir una bona participació en els municipis mitjans i petits. Estarà bé veure com canvia el model per les consultes d’aquest 28F…

      Per cert, les enquestes van a un ritme imparable. Amb poc més d’un dia ja en tenim 22 de 80 respostes!!

      • 18 El Pati Descobert Març 2, 2010 a les 7:57 am

        Ep! Jo també vull papers! xD

        Certament és un model que apunta alt. Ho acabo de provar amb Mataró (my city) i la cosa surt alta. Segurament quan s’integri la resta de dades ja serà més moderat. Ara bé, com diria el gran Sanjaume (patatabrava dixit), “el mètode quantitatiu no pot mesurar l’optimisme”…

  13. 19 Toni Rodon Març 2, 2010 a les 7:57 am

    Perdó… Aquest últim era jo…

  14. 20 Roser Rifà Març 2, 2010 a les 10:08 am

    Mentre jo encara paeixo la consulta feta al meu poble, per aquí esteu arrassant!!

    Un primer tastet molt interessant, Marc, però en vull més! 😉

  15. 21 Eulàlia Març 2, 2010 a les 7:04 pm

    L’àrea metropolitana i les ciutats grans (Cornellà, Lleida, St Boi, Badalona,…) ja es preparen per a fer una quarta ronda de consultes al Juny!

    Per altra banda… el tema dels mitjans de comunicació és clau. No sé si ha influït el fet que no hi hagués cap municipi especialment gran (el de més població era El Vendrell, em sembla, encara que fossin unes 300.000 persones amb dret a vot sumant tots els municipis.

    • 22 marcguinjoan Març 2, 2010 a les 9:32 pm

      Eulàlia, sí, sembla ser que els mitjans de comunicació han estat claus; tanmateix però això és com un “forat negre” on probablement mai podrem saber si les diferències de participació venen explicades per aquesta menor propaganda o per altres factors externs (manca d’il·lusió, de trempera, del moment puntual del 13D).

      Pel que fa ales consultes en tots aquests pobles, jo m’ho pensaria dues vegades abans de celebrar-ho… sobretot veient el precedent del Vendrell!!

      • 23 Eulàlia Març 2, 2010 a les 11:40 pm

        Sí, tens raó que el tema dels mitjans de comunicació és de difícil mesura.

        Per altra banda, no sé quin ha estat el procés d’organització d’El Vendrell però no ha de fer que les altres poblacions es desanimin. St Cugat era una població gran i no en va sortir tan malparada.
        Trobo positiu que les ciutats grans no es vulguin precipitar i vulguin fer les coses amb temps, per tal de tenir un cert èxit.

  16. 24 L'home del sac Març 2, 2010 a les 8:19 pm

    Marc, està molt bé aquest full de càlcul. S’entèn perfectament.
    Tant de bo funcionés, ja que pel meu poble em dóna una participació similar a la d’Arenys… però em penso que no serà pas tant…

    • 25 marcguinjoan Març 2, 2010 a les 9:29 pm

      L’home del sac, desconec perquè surten uns resultats tan elevats, la veritat; quan tingui un moment tornaré a tirar la regressió i miraré que tots els coeficients estan ben introduïts. El que passa és que les dades pel 28F encara no les tenim introduïdes, de manera que ens hem de quedar amb el referent del 13D.

      Tot i això, fer previsions ja veus que s’ha demostrat molt complicat, sobretot perquè la variabilitat interonades sembla ser major que la intraonada: mentre que els factors que expliquen la participació dins de cada onada són pràcticament iguals, em temo que hi ha una part important de la variabilitat que ve explicada pel dia en què es fa la consulta (el que tècnicament, i sense saber de moment a què atribuir-ho -és la premsa?-, es anomenat “soroll”).

      En tot cas, quan tinguem el nou document el penjarem!

  17. 26 viktor Març 2, 2010 a les 11:22 pm

    Si us plau, corregeix en el text el gènere del mot “anàlisi”, que el fas concordar tothora en masculí, quan és femení, i fa de mal llegir.

    Mercès.

  18. 27 marcguinjoan Març 3, 2010 a les 7:55 am

    ep Víctor, ja està fet. Gràcies!


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




La sentència

"La independència permetria als catalans estalviar-se el psiquiatre i ser feliços".

Jaume Cabré.

El nostre Twitter

Vull subscriure’m

Uneix-te al nostre grup del facebook

Creative Commons License
El Pati Descobert està subjecte a una llicència de Reconeixement-No comercial-Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons

web counter

%d bloggers like this: